Napsali o nás

Plastika

Hospodářské noviny 24. 10. 2018.

Článek z magazínu HN 100 let českých firem a značek.

"Společnost Plastika dodává chytrá řešení pro přesné plastové díly a komplexní moduly. A to už 62 let. Výnosy firmy přitom dosahují téměř miliardy korun."

Plastika

Zněkdejšího výrobního družstva v Kroměříži je dnes prosperující moravská Plastika. Výnosy firmy v loňském roce 2017 dosáhly téměř miliardy korun, za posledních pět let je tak firma Plastika skoro zdvojnásobila.

Začátky však byly jiné. Od roku 1956 prošlo portfolio podniku od výroby kožených produktů a částí novodurových „jader“ panelákových bytů až k počítačovým klávesnicím a sofistikovaným modulům pro autoprůmysl. Počátky tlakového vstřikování zde spadají do sedmdesátých let minulého století.

V porevolučních 90. letech se firma soustřeďovala na přechod od domácího trhu k zahraničním zákazníkům. Dodávky pro firmy Olivetti a Apple přinesly rozvoj know-how ve výrobě klávesnic. Pro společnost Fujitsu-Siemens pak Plastika realizovala výrobu kompletních PC klávesnic, kterou dále automatizovala. Díky tomu se poprvé učila práci s roboty. Po nějakou dobu byla firma s šesti miliony klávesnic ročně jejich největším evropským výrobcem.

Pracovnice Plastiky drží výrobek

Od klávesnic k autům

Počátek tisíciletí přinesl přesun výroby klávesnic do Číny. Zatímco v regionu střední a východní Evropy nastal mezitím silný rozvoj autovýroby a tomuto trendu se přizpůsobili i velcí dodavatelé.

Podnik dnes rozvíjí technologie povrchových úprav a sváření plastů. Vlajkovou lodí se tak ve výrobě staly moduly přístrojových panelů pro vozy VW, Škoda, Renault, KIA a Hyundai. Nejvýznamnější zákazníci jsou automobilní dodavatelé první úrovně jako Continental, Robert Bosch nebo Faurecia. Investice do svařovny byla rychle následována výstavbou lakovny a v roce 2013 Plastika otevřela vlastní vývojové centrum. Od roku 2014 se proto významným zákazníkem ve vývoji dílů stává Škoda Auto, a Plastika se tak z pozice dodavatele přesunula do role vývojového partnera OEM výrobce.

Firma vyrobila 104 milionářů

Plastika měla dle současného ředitele šťastnou ruku ve volbě vedení v porevolučních letech. „Pod tehdejším předsedou družstva Miroslavem Kunderou dokázali transformovat výrobu na konkurenceschopné dodávky pro nadnárodní zákazníky. Zvládli i přestavbu podniku po povodních v roce 1997. O pět let později vedení firmy porozumělo novým trendům, takže výrobu klávesnic zpomalili a do podniku zainvestovali. Družstevníci se shodli na prodeji firmy a v soutěži s jinými subjekty v roce 2003 firmu koupila skupina 34 investorů, které jsem vedl. Vlastně jsme tehdy v Kroměříži vyrobili sto čtyři milionářů,“ říká Michal Nosek, generální ředitel Plastiky.

„Přeladili jsme se na dodávky klávesnic z Číny a investovali do automobilové výroby. Na konci roku 2006 jsme v menší skupině vykoupili ostatní akcionáře a zahájili stavbu první lakovny. V roce 2010 Plastika ukončila výrobu klávesnic a plně se soustřeďuje na automobilový trh,“ dodává ředitel.

Firma dbá i na postižené

Dohoda o prodeji družstva zahrnovala transformaci na akciovou společnost. Ta se soustřeďuje také na zachování strategie zaměstnávání osob se sníženou pracovní schopností. Mnozí z někdejších družstevníků již odešli do důchodu, ale není výjimkou v podniku potkat zaměstnance, kteří zde pracují dvacet či třicet let.

„Lidé jsou Plastice věrní, umožňuje nám to myslet dlouhodobě a společensky odpovědně,“ říká Nosek. „Mnozí se dodnes k firmě chovají jako k vlastní. Kroměříž není velké město a zaměstnáváme přes pět set lidí, takže tu často potkáte celé rodiny,“ říká šéf. Nové provozy s sebou přinášejí i nábor pracovníků a Plastika v posledních letech omládla. Prioritami jsou investice do vývoje, digitalizace a automatizace výroby a systémů vzdělávání. Vedení nyní připravuje výstavbu dalšího závodu povrchových úprav v Kroměříži.