Svět průmyslu 8/2019
Zvýšení profitability výroby, snížení závislosti na dodavatelích nebo diverzifikace produktového portfolia. To jsou jen některé z důvodů, proč se kroměřížská společnost Plastika rozhodla ve spolupráci s firmou Kovofiniš vybudovat novou galvanovnu.
Ta od příštího roku bude stát v areálu Kovofiniše v Ledči nad Sázavou. Plastika si mimo jiné slibuje, že stavbou nových prostor upevní svou tržní pozici a přinese jí konkurenční výhodu. V České republice totiž není žádný integrovaný dodavatel, který by nabízel komplexní škálu plastových výrobků včetně povrchových úprav, na evropském trhu je navíc obecně nedostatečná kapacita chromoven a galvanoven. Jakmile bude galvanovna v Ledči nad Sázavou uvedena do provozu, získá Plastika možnost řešit celý výrobní proces vlastními silami. Kromě toho ušetří náklady na logistiku a také spoustu času.
Areál Kovofiniš v Ledči nad Sázavou, kde roste nová budova galvanovny (napravo u řeky)
Plastika celý projekt připravuje již od roku 2016 a původně jej chtěla realizovat sama, jenže k tomu nedošlo z důvodu výrazného nárůstu nákladů na výstavbu výrobních a administrativních hal nového provozu. Proto se domluvila na spolupráci s firmou Kovofiniš a.s., s níž později založila společnost KP Galvano a.s., která realizaci projektu zastřešuje. Zatímco Plastice vybudování galvanovny přinese výše zmíněné výhody, Kovofiniš od ní očekává rozšíření současného portfolia kusové výroby do oblasti vysoko sériových služeb, využití expertízy v oboru povrchových úprav a zajištění stálého odběru služeb. Obecně je záměrem KP Galvano přivést na svět nový výrobní provoz s galvanickou linkou, která bude využívána pro pochromování plastových výrobků v sektoru automotive. O zákazníky by přitom neměla být nouze, jelikož poptávka na straně výrobců osobních vozidel se neustále zvyšuje.
Galvanovna pomůže i z ryze praktického hlediska. V současné době jsou výrobky Plastiky odváženy k povrchové úpravě z Kroměříže k subdodavatelům v České republice i v zahraničí. Následně jsou dováženy zpět do provozovny v Kroměříži k dokončovacím a montážním pracím, teprve poté dochází k expedici do rukou zákazníka. Největší dosavadní problém způsobovaly neflexibilní dodávky, zejména z důvodů nedostatečných kapacit pro chromování a galvanování. Kromě jiných výhod galvanovna Plastice pomůže snížit náklady na kvalitu povrchových ochran na vyráběných dílech v závodu společnosti. Jen pro zajímavost: pro galvanický provoz bude využita modifikace galvanické linky, které měla být původně instalována v areálu Plastiky v Kroměříži.
Chromování na nové technologii se bude týkat především interiérových rámečků (například okolo autorádií), nápisů v interiéru i exteriéru automobilů, znaků vozů a dekorativních lišt používaných na palubních deskách a ve výplních dveří osobních automobilů. Plastika totiž své produkty dodává tak velkým hráčům na automobilovém trhu jako jsou Mercedes, Audi, BMW, Volkswagen, Daimler nebo Hyundai, KIA, Škoda Auto a SEAT. Kompletní výrobní zařízení bude složené z automatické linky pro galvanické pokovování plastů (ABS), skladové a manipulační techniky, vybavení laboratoře a informační, komunikační a bezpečnostní technologie.
Práce na galvanovně v Ledči nad Sázavou jsou nyní v plném proudu. Od začátku letošního roku probíhá na náklady společnosti Kovofiniš výstavba jednoúčelové a administrativní budovy projektu, a to v ceně zhruba 150 milionů korun. Výroba a montáž nových technologií pak dohromady zaberou 13 měsíců, již od června 2020 by měla být galvanická linka v režimu zkušebního provozu. A vzhledem k tomu, že se jedná o zcela nové výrobní prostory, je třeba nabrat nové zaměstnance. Nábor pracovníků proběhne v první polovině roku 2020.
Celkově by měl projekt vyjít asi na 310 milionů korun. Výrobní objekty budou složeny z výrobní haly, skladovací haly, provozní budovy včetně kotelny, skladu chemikálií, expediční plochy, areálové komunikace a parkoviště. Už za necelý rok by se tak na Vysočině měla rozjet galvanovna na plné obrátky a začít přinášet prospěch nejen Plastice a Kovofiniši, ale také zdejšímu automobilovému průmyslu.