Hospodářské noviny 16. 9. 2021.
„Rok 2021 je pro PLASTIKU výzvou srovnatelnou s minulým rokem. Obnovení výroby ztěžuje fluktuace cen a dodávek materiálů a tato situace ještě nějaký čas potrvá,“ říká generální ředitel Michal Nosek, který je rád, že se tradičnímu dodavateli plastových dílů podařilo uskutečnit důležité strategické kroky. Jde zejména o rozšíření výroby o provoz galvanovny v Ledči nad Sázavou či nově získané projekty pro zákazníky jako Škoda Auto.
„Loňský rok jsme zakončili se slušnými výsledky. Po výpadku vlivem pandemie jsme výrobu rychle obnovili. Naše tržby dosáhly 650 milionů korun, což byl proti plánu výpadek jednoho měsíce. Zmobilizovali jsme úspory a zefektivnili řadu činností ve výrobě. Kombinací odstávek a prostředků z programu Antivirus jsme dosáhli úspor ve mzdách. Jako exportér jsme krátkodobě těžili i ze slabé koruny, takže nakonec nebyl náš výsledek příliš ovlivněn,“ říká Michal Nosek na úvod rozhovoru pro HN.
Jaká jsou očekávání pro rok 2021?
Ještě nějakou dobu očekáváme fluktuaci cen a potíže s dodávkami. Vstoupili jsme do roku, kdy rozjíždíme spoustu nových projektů, očekáváme navýšení obratu a zároveň jsme společně s Kovofiniš a.s. spustili galvanovnu v Ledči, což je investice za 400 milionů korun. Právě přechod na plný provoz galvanovny je zásadní výzva tohoto roku.
Jak náročná byla výstavba galvanovny plastových dílů a kdy zahájíte sériovou výrobu?
Realizace takového projektu je náročná, když jej budují partneři s různým průmyslovým zázemím. Kovofiniš nabízí know-how dodavatele technologie a specialisty na zakázkovou konstrukční výrobu, PLASTIKA naopak zkušenosti jako dodavatel dílů pro automotive. Je to silná kombinace, ale musíme se jeden od druhého učit, což navzdory porodním bolestem zvládáme. Zvládli jsme zkušební provoz, stabilizaci procesů a technologií a nyní probíhají zákaznické audity. Sériová výroba najede do konce roku.
Plánujete také rozsáhlou digitalizaci výroby. V jaké fázi je tato investice?
Loni jsme digitalizaci výroby odložili, abychom se k ní letos vrátili. Přednost mělo dokončení infrastruktury, zejména automatizovaného skladu, v pilotních projektech jsme testovali sběr dat ve výrobě. Máme už tedy zkušenosti s automatizací a s propojením na skladové a ERP systémy. Počítáme, že do MES investujeme nižší desítky milionů korun. Do skladových technologií jsme investovali skoro 100 milionů korun. Ale tento strategický posun nelze provádět bez současného rozvoje týmu.
Jak tedy pracujete s lidmi?
PLASTIKA je tradiční a odpovědný zaměstnavatel. Naší výhodou je dlouhodobá stabilita a loajalita zaměstnanců. Proběhlo několik programů rozvoje managementu, letos spustíme program rozvoje na všech úrovních výroby, pracovně mu říkáme Akademie Altius. Cílem je připravit lidi na nároky spojené s digitalizací ale i s dlouhodobým tlakem na produktivitu a kvalitu. Spolupracujeme s vybranými externisty, využíváme dotační programy a rozvíjíme nová motivační schémata, která by takový rozvoj měla stimulovat.
Co soudíte o aktuálním vývoji automobilového průmyslu a jaké hlavní trendy vidíte v následujícím období?
Letos máme velký podíl nových projektů, musíme proto mít dostatečné kapacity, vše testovat a konzultovat se zákazníky, což je náročnější než dříve. Jednání probíhají přes telekonference, málokdy si společně sedneme k výkresům. Roste váha přímých dodávek do Škody Auto, což byl náš strategický cíl. Jde o široké portfolio technických i dekorativních dílů, např. přitahovače, loga, lišty a nápisy. Pro Continental vyrábíme moduly palubních přístrojů a head-up displejů, technicky náročné díly s přidanou hodnotou ve svařování, lakování a montáži. Novou zajímavou oblastí jsou i díly pro high-end výrobce reproduktorových systémů.
Současný nedostatek komponent jen podtrhává intenzitu poptávky po nových vozech. Individuální doprava je součástí evropského životního stylu a poptávka po nových vozech je velmi silná. Necítíme přímé dlouhodobé ohrožení, ale určitě může dojít k poklesům nebo přesunům i mezi velkými hráči. Uklidňuje nás ale, že jsme součástí úspěšných dodavatelských řetězců ve střední Evropě, která je těžištěm automobilní výroby. Pokud dokážeme produktivně dodávat díly s přidanou hodnotou, máme budoucnost zajištěnou.