Kroměřížský zpravodaj, 10/2023
Kroměřížská firma Plastika, která vyrábí díly pro automobilový průmysl, sází na moderní technologie.
Nasazuje systém, kde výroba probíhá přes terminál. A s kontrolou, která hlídá, zda jde všechno tak, jak má,
pomáhá v dnešní době populární umělá inteligence. Digitalizace je pro nás velké téma. Cílem je lepší řízení a
plánování výroby a také optimalizace vytížení pracovníků, na které změny zároveň kladou nemalé nároky,
uvedl
Michal Nosek, předseda představenstva a generální ředitel společnosti, která byla založena v roce 1956.
Řízení výroby obstarává systém nazvaný MES. Během směny zaměstnanec obsluhuje stroje vyrábějící několik
výrobků. Šlo je plánovat v Excelu, ale má to výrazné limity. Digitalizace tyto procesy výrazně usnadní a urychlí,
popsal Nosek. Podle něj však změny také přinesly odchod některých pracovníků. Lidé se musí dostat na určitou
úroveň a pro některé i služebně starší zaměstnance to je problém. Fluktuace pracovníků je tak vyšší než před
koronavirem a mění se i věková struktura zaměstnanců, jejich věkový průměr se snižuje,
dodal Nosek.
Efektivnější kontrolu výrobních procesů by měl také přinést projekt, na kterém Plastika spolupracuje
s Univerzitou Palackého v Olomouci. Dodáme limitní hodnoty parametrů procesu, například časy, teplotu a tak dále.
Při výrobě pak snímáme velké množství informací ze strojů. Softwarové nástroje pak data vyhodnotí a upozorní
obsluhu strojů na to, kde případně kvůli nestabilnímu výrobnímu procesu hrozí problém. Můžeme takto předcházet
významným škodám,
mínil Nosek.
Ačkoliv se ve výrobě prosazují moderní technologie, význam lidské pracovní síly neklesá. Sice narůstá podíl
robotů, kdy dříve jsme měli tříosé roboty, dnes máme i šestiosé, které zvládnou více činností, ale bez lidského oka
se neobejdeme. Systém nikdy tak dobře jako člověk nezkontroluje kvalitu barvy či dezénu výrobku,
doplnil
místopředseda představenstva Plastiky Stanislav Zbranek. Podle něj by firma ihned nabrala cca 30 lidí, zejména
operátory výroby. Společnost nyní zaměstnává asi 540 lidí, část z nich tradičně se zdravotním postižením. Ujala se
také asi tří desítek žen z Ukrajiny, které uprchly před válkou. Jejich pracovní nasazení je vysoké, jsou pro nás
přínosem. A my jsme rádi, že jsme jim mohli v těžké situaci pomoci,
poznamenal Nosek. Názor vedení společnosti na
napadení Ukrajiny naznačuje ukrajinská vlajka vyvěšená u vstupu do areálu.
Plastika letos očekává tržby kolem miliardy korun. Meziročně je to nárůst asi o 200 milionů Kč. Podle Noska je způsoben vyšším objemem zakázek od automobilky Škoda Auto, která se na tržbách Plastiky podílí asi jednou třetinou. Společnost dodává díly pro head-up displeje, části interiérů, hrdla nádrží, emblémy aut i přístrojové panely pro palubní desky také například do vozidel Volkswagen, Mercedes, Audi, Daimler, BMW či Kia. Do automobilového průmyslu míří zhruba 90 procent výrobků Plastiky.
Trend ve výrobě plastových dílů do aut se podle vedení společnosti příliš nemění. Revoluce se nekoná.
Pozorujeme snahu poptávat platformové díly, které automobilky mohou použít do více značek, jež vyrábějí. U exteriérových dílů zákazníci kladou důraz na větší odolnost, proto rozšiřujeme lakovnu o ředidlové lakování, které
je odolnější proti poškození,
uzavřel Nosek.
(jv)